Ako sa zachovať pri hromadnej dopravnej nehode a čo vás môže stáť precenenie síl

napísal Martin Horváth

Počasie počas apríla nám opäť raz ukázalo, ako nevyspytateľné vie byť a potrápilo aj vodičov na cestách. Silný vietor a snehová búrka tesne po Veľkonočných sviatkoch vyústili na východe Slovenska až do vyhlásenia prvého kalamitného stupňa v troch okresoch pod Tatrami.

Náhla zmena počasia spôsobila na diaľnici D1 hromadnú dopravnú nehodu, pri ktorej sa zrazilo 50 áut a zranilo 24 osôb. Ako sa správať, ak sa stanete účastníkom takejto situácie?

  • bezodkladne zastavte vozidlo, ak to situácia dovolí, tak v pravom jazdnom pruhu čo najviac vpravo; ak ste na diaľnici, treba sa zaradiť buď čo najviac vpravo alebo čo najviac doľava, aby stredom mohli prejsť záchranné zložky, zbytočne sa s autom nepremiestňujte a necúvajte
  • dbajte o to, aby vaše auto bolo videné ostatným účastníkom v cestnej premávke - zapnite si výstražné svetlá, v prípade zlej viditeľnosti aj zadnú hmlovku, alebo priviažte reflexnú vestu o anténu automobilu
  • pokiaľ vám to okolnosti dovolia, opustite vozidlo a prejdite mimo cesty, pred vystúpením z vozidla si vždy oblečte reflexnú vestu, vypnite motor, ale kľúče nechajte v zapaľovaní a auto nezamykajte
  • pri zlej viditeľnosti bezprostredne hrozí ďalšia havária prichádzajúcich vozidiel a preto sa nezdržujte v blízkosti havárie, ale prejdite napr. za diaľničné zvodidlá, alebo prejdite ďalej PRED havarované autá
  • ak tak neurobil iný vodič pred Vami, kontaktuje najprv záchranný systém (112) a operátor zabezpečí aj privolanie polície a hasičov, nekonajte na vlastnú päsť a počkajte na pokyny záchranných zložiek

Kto nesie zodpovednosť a ako prebieha odškodnenie takejto poistnej udalosti?

Pri takejto konkrétnej udalosti, ktorá sa stala už počas jarného obdobia, teda v apríli, už väčšina vodičov prezula svoje autá zo zimných na letné pneumatiky. Aj na tento fakt sa pozerá poisťovňa, ak má odškodniť účastníka dopravnej nehody. Posudzujú sa všetky podmienky a okolnosti, ktoré policajt napíše do správy z nehody. Môže teda nastať problém, ak vodič jazdil po zasneženej vozovke na letných pneumatikách. Pretože zákon jasne hovorí:

„Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič auta do 3,5 tony môže auto použiť, len ak je na všetkých nápravách vybavené zimnými alebo celoročnými pneumatikami.“

To však nie je všetko. Pokiaľ utrpeli niektorí účastníci takejto hromadnej nehody zranenia ako pri tejto konkrétnej nehode, tak ich úrazové poistky v komerčných poisťovniach môžu obsahovať klauzuly o precenení vlastných síl alebo porušení záväzného právneho predpisu, čo môže znamenať aj zníženie ich poistného plnenia (v lepšom prípade), alebo zamietnutie plnenia (v horšom prípade). Lebo:

„Ak vznik poistnej udalosti nastane v súvislosti s konaním poisteného, ktoré bolo v rozpore so všeobecne záväzným právnym predpisom, poisťovateľ je v takomto prípade oprávnený poistné plnenie znížiť až do výšky 50 % podľa toho, ako uvedená skutočnosť prispela k vzniku poistnej udalosti.“

„Ak je vznik poistnej udalosti spôsobený zjavným precenením vlastných telesných síl, schopností a znalostí, prípadne nedbanlivosťou, poisťovateľ je v takomto prípade  oprávnený poistné plnenie znížiť až do výšky 50 % podľa toho, ako uvedená skutočnosť prispela k vzniku poistnej udalosti.“

Precenenie vlastných síl je vo všeobecnosti veľmi ošemetná klauzula v poistkách, pretože jej výklad je tak široký a nekonkrétny, že sa dá vyložiť rôznymi spôsobmi. Prekročenie max. povolenej rýchlosti, alebo jazda po zasneženej diaľnici na letných gumách je zjavne v rozpore so všeobecne záväzným právnym predpisom. Ale napr. aj dodržanie max. rýchlosti v daždi, alebo v hmle môže byť posúdené, ako „neprispôsobenie rýchlosti jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať“. A to už napĺňa obsah vyššie uvedenej klauzuly úrazových zmlúv „zjavného precenenia vlastných telesných síl, schopností a znalostí“. No a potom sa môžete dočkať len polovičného alebo aj žiadneho poistného plnenia.

A preto, ak si nie ste na 100% istí, že bez problémov zvládnete dôjsť do cieľa na vašom aute, otočte to na najbližšej odbočke a vráťte sa radšej späť, ako to v spomínaný deň urobil môj kolega (úvodná fotka) a nestihol dôležitý míting. Vyhol sa tak oveľa vážnejším problémom ako „len“ zmeškanému mítingu.

Lebo určite nechcete zažiť situáciu, akú zažili na D1 účastníci hromadnej nehody z 20.4.2017. Pozrite si nasledovné video, ako to tam v ten deň vyzeralo a sami posúďte, či by ste sa zachovali rovnako rozvážne, ako vodič tohto vozidla.

Dúfam že vás článok zaujal, ak sa chcete niečo opýtať, alebo mi len nechať správu, napíšte mi...

Ísť späť